tisdag 7 september 2010

Nu är den här. Men är den bra?



Unilever har gjort vad som kallas världens första crowd sourcing. Vad det betyder är att de har sagt upp sin byrå och vänt sig till allmänheten för att få idéer till en reklamfilm. Vad de tjänar på det är en massa arvode (ca 70% räknar de med) och så vinner de en massa PR.
Det är intressant utifrån ett branschperspektiv då de ofta framhåller att de inte behöver en byrå längre. Vad de inte säger är att hela kampanjen bygger på ett tema skapat av Lowe i London som kallas för "Bit of an animal". Det är en stor idé som Peperami har byggt en mängd kampanjer på under åren. Och utan det temat skulle crowdsourcingen inte varit möjlig – alltså behövs byråerna fortfarande. Men vi kanske måste börja fundera på IP-rättigheter på riktigt inför framtiden.
Filmen då, är den bra? Ja, kolla själv, den är väl helt okay. Den hade kunnat vara gjord på byrån. Men det som är intressant är att det inte är en finnig tonåring som har mäjlat in ett förslag till Peperami, det är ett professionellt freelance team med en ad och copy som har gjort filmen. Så crowdsourcingen handlade egentligen om att låta ett gäng frilansare ytterligare underminera värdet av bra idéer i vår värld.
Om du verkligen vill se riktigt bra Peperamiannonser, kolla youtube, men sök på tidigare alster, Horror Story, är min personliga favorit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar