tisdag 30 augusti 2011

Coke vs Pepsi i street art

















Om man skulle översätta graffitimålning till någon sorts marknadssituation, skulle man kunna säga att Banksy är den självklara marknadsledaren. Han har genom att jobba konsekvent med sina motiv och med att se till att nå ut i alla möjliga kanaler byggt ett otroligt starkt varumärke. Idag gör Banksy mycket mer än bara stensilerade målningar. Han gör filmer, böcker t-shirts och massor av annat. I Brixton är Banksy så stor att vid ett tillfälle då en klottersanerare var på väg att tvätta en vägg med hans målning, blev befolkningen så bestört att de tvingade honom att avsluta sitt arbete. Och senare i veckan dök en konservator upp och återställde målningen som Banksy hade gjort den från början.

Men nu har en konkurrent dykt upp som också har förstått vad kommunikation och uppmärksamhet kan göra för att bygga varumärke. Robbo fokuserar på att modifiera Banksy-målningar och har på så sätt byggt upp en kult kring sig själv. Idag fylls media sakta men säkert på med artiklar om Robbo och hans varumärke byggs sakta upp. Lite som ett klassiskt marknadsledaren möter utmanaren-scenario. Eller som Coke och Pepsi. Och till och med nu när Banksy svarar med att gå på Robbo, bidrar han bara till att bygga sin antagonists varumärke.

På bilderna syns först en originalmålning av Robbo. Sedan Banksys karakteristiska slakt av den samma med affischmannen som till synes tapetserar en vägg med Robbo-målningar. Och till sist Robbos hämd där Banksy till synes hyllar Robbo. Kul, eller hur?

1 kommentar:

  1. Kolla "Banksy - exit through the giftshop" på SVT play (K-special). Dokumentär med en skön vändning.

    PB

    SvaraRadera