tisdag 22 maj 2012

Sista dygnet i Seoul

































Sista dagen i Korea hade jag tid över att gå runt på stan i Seoul. Det regnade hela dagen, men utanför alla butiker hade de smarta paraplyfodral som plastade in paraplyet så att man inte blötte ner i butikerna. Smart. Vi åt matpannkaka som omväxling till all Bi Bim Bap, jättegott. Uniqlo var kul att se. Som ett asiatiskt svar på H&M fast sjukt koncepualiserat. Kul, men mycket trista grejer också. Den sovande koreanen på Starbucks var rätt kul. Han hade satt sig där för att sova på sin lunchrast med mobilen på alarm framför sig. Den tjöt till när vi var halvvägs genom våra kaffe, killen vaknade och drog tillbaka till sitt jobb. Nunnorna längst ner får gestalta det faktum att Korea är till 40 procent kristet, 30 procent buddistiskt och resten är agnostiker. På mina båda nattliga tågresor genom landet var neonkors ett tydlig och bestående minne. Chanel-affischen får påminna om alla lyxbutiker och märkesfixering. Och Nature Republic får stå för två saker, dels en flagrant stöld av både Banana Republics namn och identitet. Men även det otroligt rika utbud av sminkbutiker i Seoul. Tydligen är det till Korea som Shanghai- och Tokyo-bor åker för att köpa smink, så det fanns hur mycket butiker som helst, och vissa väldigt stora, som det här huset som sålde smink i fyra plan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar